FANDOM

Albus Dumbledore

Albus Dumbledore i den første bog; De Vises Sten

Albus Percival Wolfric Brian Dumbledore (1881 – 1997) er rektor på Hogwarts.

Dumbledore er en gammel, vis og magtfuld troldmand. Han har langt gråt skæg og halvmånebriller. Han er efter den onde troldmand Lord Voldemort forsvinden flere gange (tre gange) blevet opfordret til at overtage posten som minister for magi - den politiske leder af troldmandssamfundet, men foretrækker at trække i trådene fra sin post som rektor på troldmandsskolen Hogwarts. Det menes at Dumbledore er den eneste troldmand, som har magt og magisk indsigt til at kæmpe jævnbyrdigt med Lord Voldemort, og han er i hvert fald tilsyneladende den eneste person Voldemort nogensinde har frygtet. I modsætning til Lord Voldemort, der benytter sort magi, funderet på magt, smerte og død benytter Dumbledore hvid magi funderet på kærlighedens kraft. Dumbledore underviste endda Lord Voldemort (Romeo Detlev Gåde Junior) da han i sin tid gik på Hogwarts.

Dumledore er Harrys største beskytter overfor Lord Voldemort. Da Harrys forældre blev dræbt sørgede Dumbledore for at bringe ham i sikkerhed ved Harrys tante Petunias familie. Siden da har Dumbledore holdt sin hånd over Harry - omend på afstand de første år, indtil Harry på sin 11 års fødselsdag blev optaget på Hogwarts.

Alle på Hogwarts respekterer Dumbledore, selv det uregerlige spøgelse Peeves. Undtagelsen er Harrys fjende, Draco Malfoy, søn af Voldemort-tilhængeren og Dødsgardisten Lucius Malfoy.

Dumbledore har som rektor på Hogwarts ansvar for opbevaringen af Fordelingshatten, Gryffindorsværdet og Mindekarret, tre magiske rekvisitter, der alle normalt befinder sig på hans kontor. Her holder også Dumbledores magiske fugl Fawkes til. Fawkes er en Føniks, der hvis den dør, genopstår af asken igen. Dens tårer virker helene på de fleste sår, og den har i flere tilfældet hjulpet Harry i nødens stund. Dumbledore er overhoved og hemmelighedsvogter for frihedsbevægelsen Fønixordenen. Kun Dumbledore kender dermed bevægelsens opholdssted.

Ifølge troldmandssamlerkortene der findes i chokoladeslikket af arten platugler er Dumbledore kendt for at have besejret Mørkets Troldmand Gellert Grindelwald i 1945. Gellert Grindelwald var i sin tid gode venner med Albus Dumbledore. Dumbledore har opfundet 12 forskellige anvendelser af drageblod og er kendt for sit arbejde sammen med Nicolas Flamel, som er den eneste person der bevisligt har fremstillet De Vises Sten ved hjælp af alkymi. Han holder af kammermusik og bowling. Dumbledore er også stor fan af citronsorbet. Citronsorbet er derfor kodeord til hans kontor. Kodeordet bliver senere hen i bøgerne lavet om til andre lækkerbidskner. Dumbledore har en bror Aberforth Dumbledore og en søster Ariana (død før bøgerne startede).

I bog nummer 6: Harry Potter og Halvblodsprinsen Giver Dumbledore Harry Potter "enetimer", hvor han viser Harry Romeo Detlev Gådes (Voldemorts) tidlige historie. Det ender med at Harry tager med Dumbledore ud for at finde en af Lord Voldemort's Horcrux'er. Der bliver Dumbledore stært svækket, efter at have drukket en eliksir brygget af Lord Voldemort, og derefter, hjulpet af Harry, bliver de transfereret tilbage til Hogwarts, hvor Dødsgardister er trængt ind på slottet. Her bliver Dumbledore dræbt af forbandelsen Avada Kedavra udført af professer Severus Snape, der tager over for en rystende Draco Malfoy der havde fået ordre fra selveste Lord Voldemort til at dræbe Dumbledore. Det findes dog ud af senere at Dumbledore allerede var døende p.g.a. en horcrux, som var Barsk familiens ring.

Joanne Kathleen Rowling har sagt på et pressemøde at Albus Dumbledore er bøsse.

Kloge ord fra Albus Dumbledore Edit

Til Harry, da han i flere nætter i træk har stirret i det fortryllede Drømmespejl for at gense sin døde familie: "Man kan ikke eksistere i en drøm, for så glemmer man helt at leve."

Til Harry da han lige har afsløret at han var lige ved at blive valgt til Slytherin (navnet kommer fra Salazar Slytheryn; en berømt mørkemester): "Vi er alle sammen ens. Det er beslutningerne vi tager der gør os forskellige."

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki